Masarykova ZŠ Klánovice Masarykova ZŠ Klánovice

  • O škole
    • Proč studovat u nás
    • Informace o škole a studiu
    • Přijímání žáků
    • Školní řád
    • Pedagogický sbor
    • Elektronická ŽK
    • Školní vzdělávací program
    • Školní poradenské pracoviště
    • Kariérové poradenství
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Dokumenty ke stažení
    • Balíček finanční úlevy ve školství
    • GDPR – Informace pro zpracování osobních údajů
    • Ochrana oznamovatelů
    • Prohlášení o přístupnosti
  • Novinky
  • Důležité termíny
  • Školní aktivity
    • Školní projekty a soutěže
    • Školní úspěchy našich žáků
    • Školní časopis – Šneknoviny
    • Fotoarchiv
    • Azylové centrum
    • Školní parlament
    • Školská rada
    • Projekty
    • Přednášky pro rodiče
    • Dětský smyčcový orchestr
    • Výroční zpráva
    • Naši partneři
  • Rozvrhy
  • Kontakty
  • Formuláře

Školní vzdělávací program

Domů Školní vzdělávací program
  • PROČ se ŠVP jmenuje ŠNEK
  • Učební plány
  • Neznámé předměty v našem ŠVP

ŠNEK je zkratka, ve které má každé písmeno svůj význam:

Š – šance pro všechny (chceme umožnit opravdu každému dítěti, aby si našlo svoji cestu a rozvíjelo své schopnosti)
N – názornost (upřednostňujeme činnostní učení a provázanost výuky s životními zkušenostmi)
E – empatie (snažíme se dětem naslouchat, zapojovat je do dění ve škole a vytvářet jim prostředí, ve kterém se cítí dobře)
K – kooperace (vedeme žáky ke spolupráci a vzájemnému respektu)

Učební plány

Od školního roku 2018/19 platí upravený učební plán od 1.9.2018, který je součástí 6. verze našeho ŠNEKa.

Na druhém stupni máme snahu vyjít nabídkou volitelných předmětů vstříc dětem různého zaměření. Máme tak skupinu předmětů pro děti orientované spíše studijně (např. Další cizí jazyk, semináře z M a Čj), umělecky (např. Dramatická výchova, Ateliér) nebo prakticky (např. Sportovní výchova). Předměty lze téměř libovolně kombinovat, studenti utvářejí skupiny napříč třídami a někdy i ročníky. Vybírají si je vždy na konci předcházejícího školního roku a to do naplnění kapacity jednotlivých předmětů.

Od školního roku 2018/19 došlo k dalším drobným změnám v 7. a 9. ročníku – přidali jsme hodiny fyziky a chemie na úkor výchovy ke zdraví a pracovních činností. Reagovali jsme tak na dlouhodobě nepříliš uspokojivé výsledky z těchto předmětů v rámci testování KALIBRO.

Povinnou výuku dalšího cizího jazyka máme v 6. – 8. ročníku, přičemž v 9. ročníku už je pouze volitelný. Na tuto skutečnost upozorňujeme především rodiče dětí, které k nám přestupují z jiných škol! Situace je ale téměř vždy nějak řešitelná, v krajním případě dvěma hodinami “prohloubené” angličtiny.

1.3.1. Informatika
Předmět „Informatika“ umožňuje všem žákům dosáhnout základní úrovně informační gramotnosti – získat elementární dovednosti v ovládání výpočetní techniky a moderních informačních technologií,
orientovat se ve světě informací, tvořivě s nimi pracovat a využívat je při dalším vzdělávání i v praktickém životě.
Žáci jsou motivování k získávání a zpracování informací s využitím IT, což vede k žádoucímu odlehčení paměti při současné možnosti využít mnohonásobně většího počtu dat a informací než dosud. Dovednosti získané v tomto oboru umožňují žákům aplikovat výpočetní techniku ve všech vzdělávacích oblastech. Tato aplikační rovina se tak stává součástí všech vzdělávacích oblastí základního vzdělávání i každodenní praxe.
Tento předmět bude probíhat na 1. stupni s časovou dotací 0,5 h týdně ve 3. a 4. ročníku (bude probíhat v 1 vyučovací hodině 1krát za 14 dní) a 1 h týdně v 5. ročníku. Na 2. stupni bude v 6. ročníku volitelný a v 8. ročníku povinný s dotací 1 h týdně v obou případech. Ve 3., 4. a 6. ročníku jsou dotace přiděleny
z disponibilních hodin.

1.3.2. Digitální foto a video
Předmět „Digitální foto a video“ umožňuje žákům dosáhnout základní úrovně ovládání digitální audiovizuální techniky – pořizování záznamů, propojování zařízení, přenos dat, jejich editace a export na zvolené medium.
Žáci jsou motivování k účelnému využívání digitálních fotoaparátů a kamkordérů, k dodržování pravidel a předpisů při práci s digitální technikou a rovněž k její ochraně před poškozením. Dovednosti získané v tomto oboru umožňují žákům aplikovat digitální techniku ve všech vzdělávacích oblastech. Tato aplikační rovina se tak stává součástí všech vzdělávacích oblastí základního vzdělávání i praktického života.
Tento předmět bude probíhat jako volitelný na 2. stupni v 7. nebo 8. ročníku. Dotace (1 hodina v každém ročníku) je přidělena z disponibilních hodin.

1.4.2. Výchova k občanství
Předmět „Výchova k občanství“ u žáků formuje dovednosti a postoje důležité pro aktivní využívání poznatků o společnosti a mezilidských vztazích v občanském životě.
Žáci jsou vedeni k realistickému sebepoznání a poznávání osobnosti druhých lidí, k pochopení vlastního jednání i jednání druhých lidí v různých životních situacích. Žáci se seznamují se vztahy v rodině a širších společenstvích, s hospodářským, politickým a kulturním životem. Obor rozvíjí občanské a právní
vědomí žáků, posiluje smysl jednotlivců pro osobní i občanskou odpovědnost a motivuje žáky k aktivní účasti na životě demokratické společnosti.
Tento předmět bude probíhat ve všech ročnících 2. stupně s časovou dotací 1 h týdně přidělenou vzdělávací oblasti „Člověk a společnost“.

1.5.5. Přírodovědná praktika
Předmět navazuje na vědomosti a dovednosti získané na prvním stupni v předmětu „Člověk a jeho svět“. Rozvíjí, prohlubuje a propojuje znalosti získané na 2.stupni v předmětech Přírodopis, Zeměpis, Fyzika a Chemie.
Předmět se uskutečňuje zejména jinou formou než je vyučovací hodina, například výukou v přírodě, exkurzemi, realizací programů středisek ekologické výchovy, návštěvami muzeí, zoologických a botanických zahrad apod. Reaguje na aktuální problémy a aktuální nabídku.
Náplní předmětu je zejména zkoumání abiotické a biotické složky přírodního a životního prostředí a řešení aktuální problematiky ochrany a tvorby životního prostředí. Důraz je kladen na rozvíjení poznatků a dovedností přímým kontaktem se zkoumanou problematikou(pozorování a pokusy v terénu, přímý kontakt se zvířaty a rostlinami, s jednotlivými abiotickými složkami
životního prostředí).
Předmět je strukturován ve čtyřletém cyklu tak, že v každém jeho roce se podrobněji zaměřuje na jedno z témat:
a) les
b) umělé ekosystémy jako pole, parky a zahrady
c) voda
d) ovzduší
Předmět je pro žáky všech ročníků 2. stupně volitelný. Žáci tak mohou absolvovat všechny tématické celky nebo jen některé.
Časová dotace je 1 hodina týdně, nejvhodnější způsob rozvržení: dvouhodinový blok 1x za 14 dní.

1.6.3. Ateliér
Předmět „Ateliér“ je řazen do oblasti „Umění a kultura“. Svými výstupy navazuje na předmět výtvarná výchova a rozšiřuje ho.
Je určen žákům s prohloubeným zájmem o výtvarnou výchovu, případně žákům, kteří hodlají pokračovat ve studiu na výtvarně zaměřených středních školách nebo se jiným způsobem oboru
věnovat. Předmět je pro žáky volitelný.
Předmět bude probíhat v časové dotaci 1 vyučovací hodina týdně pro 8. ročník a 2 vyučovací hodiny týdně pro 9. ročník. Dotace je přidělena z disponibilních hodin.

1.7.1. Výchova ke zdraví
Předmět „Výchova ke zdraví“ je součástí vzdělávací oblasti „Člověk a zdraví“.
Hlavním cílem předmětu je ochrana zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty. Žáci se zde učí, jak aktivně chránit své zdraví a jak být za ně zodpovědný. Upevňují si hygienické, stravovací, pracovní a jiné zdravotně preventivní návyky, rozvíjejí dovednosti odmítat škodlivé látky, předcházet úrazům a
čelit vlastnímu ohrožení v každodenních i mimořádných situacích. Rozšiřují a prohlubují si poznatky o rodině, škole a společenství vrstevníků, o přírodě, člověku i vztazích mezi lidmi a učí se tak dívat na vlastní činnosti z hlediska zdravotních potřeb a životních perspektiv v období dospívání a respektovat se ve prospěch zdraví.
Časová dotace předmětu „Výchova ke zdraví“ je 1 hodina týdně v 7. a 8. ročníku.

1.7.3. Sportovní výchova
Cílem volitelného předmětu „Sportovní výchova“ je prohloubení herních činností, dovedností a herního myšlení zejména ve dvou sportovních hrách – volejbalu a košíkové. Tento předmět pomáhá žákům zdokonalovat se v herních činnostech jednotlivce a současně v herních kombinacích a systémech daných her.
Sportovní výchova je zařazena jako volitelný předmět v 6., 7., 8. a 9. ročníku v časové dotaci 1-2 hodiny týdně přidělené z disponibilních hodin. Žáci si mohou vybrat z několika možností náplně (volejbal, košíková nebo obecná sportovní výchova).

1.8.1. Člověk a svět práce
Vzdělávací obsah předmětu „Člověk a svět práce“ je rozdělen na prvním stupni na čtyři tematické okruhy: Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce a Příprava pokrmů. Na 2. stupni je předmět rozdělen v 6. ročníku do okruhů „Pěstitelské práce a chovatelství“ a „Design a konstruování“, v 7. ročníku se dívky věnují provozu a údržbě domácnosti a přípravě pokrmů a chlapci práci s technickými materiály, 8. ročník je zaměřen převážně na profesní orientaci a v 9. ročníku se žáci setkávají s tematickými okruhy „Svět práce – podnikání“ a „Design a konstruování“.
Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně i v týmu. Ve všech tematických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci.
Žáky vedeme k pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce. Žáci používají vhodné nástroje, nářadí a pomůcky při práci. Žáci uplatňují tvořivost a vlastní nápady, poznávají, že technika je významná součást lidské kultury, chápou práci a pracovní činnosti jako příležitost k seberealizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení.
Časová dotace je 1 hodina týdně ve všech ročnících.

1.9.1. Dramatická výchova
Předmět „Dramatická výchova“ rozvíjí sebepoznání, obrazotvornost, vede k toleranci k ostatním, napomáhá v rozhodování a řešení problémových situací. Nedílnou součástí je posilování sebevědomí, dovednosti empatie a v neposlední řadě předmět rozvíjí slovní i mimoslovní komunikaci, rozšiřuje slovní
zásobu a kulturní přehled. Je založen na zkoumání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, osob reálných i fantazií vytvořených.
Úkoly tvořivé dramatiky jsou zejména tvořivost a rozvoj intuice. Součástí dramatické výchovy je také výchova citová, která legitimním způsobem umožňuje ventilování emocí. Dramatická výchova je umění všech dimenzí, v němž dítě získává množství zástupných zkušeností s konfliktními situacemi.
Být mnoha různými charaktery mu dává šanci chápat a rozlišovat mezi mnoha způsoby reakcí na konkrétní situace. Dramatická výchova vede k samostatnému a osobitému myšlení a také ke schopnosti kultivovaně sdělovat své myšlenky.
Dramatická výchova je volitelný obor s dotací 1 hodiny týdně v 6. až 8. ročníku přidělené z disponibilních hodin. Odehrává se v dvouhodinových blocích 1x za 14 dní.

1.9.2. Osobnostní a sociální výchova
Předmět „Osobnostní a sociální výchova“ je vytvořen ze stejnojmenného průřezového tématu. Svým obsahem se orientuje na subjekt, na každodenní využití v běžném životě. Reflektuje osobnost žáka, jeho individuální potřeby i zvláštnosti. Jeho smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet životní dovednosti.
Specifikem osobnostní a sociální výchovy je, že se učivem stává sám žák, stává se jím konkrétní žákovská skupina a stávají se jím více či méně běžné situace každodenního života. Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu.
Předmět je zaměřen na každodenní verbální komunikaci jako klíčový nástroj jednání v různých životních situacích. Prohlubuje vztah mezi verbální a neverbální složkou komunikace a rozšiřuje specifické aplikace jazyka o sociální dovednosti. Předmět vede k aktivnímu sebepoznání, seberegulaci a k udržení psychického zdraví, tj. „psychohygiena, komunikace, role a situace“. Nabízí možnosti rozvoje emocionálních vztahů, osobních postojů a praktických dovedností ve vztahu k přírodnímu prostředí.
V osobnostní a sociální výchově lze účinně využít různých postupů dramatické výchovy. Osobnostní a sociální výchova může napomoci k získání dovedností vztahujících se k zdravému duševnímu a sociálnímu životu. Při výuce je kladen důraz na spolupráci a komunikaci v týmu a v různých pracovních
situacích.
Tématické okruhy Osobnostní a sociální výchovy jsou členěny do tří částí, které jsou zaměřeny na osobnostní, sociální a mravní rozvoj. Pro jejich realizaci jsou do výuky zařazována témata reflektující aktuální potřeby žáků, popř. vycházející ze vzájemné domluvy s nimi. Všechna témata se uskutečňují
prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, modelových situací a příslušných diskusí.
Tento povinný předmět je realizován v časové dotaci 0,5 hodin týdně v 7. ročníku přidělené z disponibilních hodin.
Výuka bude probíhat 1 hodinu jednou za dva týdny.

1.9.3. Mediální výchova
Předmět „Mediální výchova “ je tvořen jedním z průřezových témat, které nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii. Média mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti, na utváření životního stylu a kvalitu života.
Mediální výchova je zaměřena na systematické vytváření kritického názoru na mediální sdělení a na schopnost interpretovat jej z hlediska jeho informační a jazykové kvality.
Tento obor pomáhá žákům analyzovat mediální sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr a orientovat se v obsahu, pozornost přitom obracet k věcné správnosti a přesnosti sdělení, a to jak kritickou analýzou existujících textů, tak vlastní produkcí. Přispívá ke schopnosti vnímat, interpretovat a kriticky hodnotit výsledky umělecké i běžné mediální produkce.
Mediální výchova bude probíhat v 7. ročníku jako povinný předmět s časovou dotací 0,5 hodin týdně přidělenou z disponibilních hodin. Výuka bude probíhat 1 hodinu jednou za dva týdny.

1.9.4. Výchova demokratického občana
Předmět „Výchova demokratického občana“ byl vytvořen z okruhu „Občanská společnost a škola“, který je součástí průřezového tématu „Výchova demokratického občana“.
Tento obor vede žáky k rozvíjení a zvnitřnění hodnot jako jsou spravedlnost, tolerance, odpovědnost apod. v rámci třídy a školy. Pomáhá k rozvoji kritického myšlení, uvědomování si práv a povinností a porozumění demokratickému způsobu řešení konfliktů a problémů. Měla by pomoci žákům konstruktivně řešit problémy se zachováním své lidské důstojnosti, respektem k druhým, ohledem na zájem celku, s vědomím svých práv a povinností, svobod a odpovědností, s uplatňováním zásad slušné
komunikace a demokratických způsobů řešení.
Žáci jsou motivováni k uplatňování svých názorů v diskusích a k možnosti demokraticky se podílet na rozhodnutích celku. Zároveň si sami na sobě mohou ověřit význam dodržování pravidel a podílet se na vytváření pravidel nových.
Tento obor by se měl zaměřit také na řešení problémů ve třídě prostřednictvím diskusí v rámci třídy a problémům ve škole prostřednictvím školního parlamentu. Starší žáci se budou snažit v rámci svých možností i ovlivňovat život místní komunity prostřednictvím správních orgánů a institucí v obci.
Tento obor bude probíhat ve všech ročnících 2. stupně s časovou dotací 0,5 h týdně přidělenou z disponibilních hodin. Třídní učitel se rozhodne, bude-li probíhat půl vyučovací hodiny týdně, nebo 1 hodina jednou za 14 dní.

Slavětínská 200/46,
Praha 9 – Klánovice, 190 14

Škola: 281 962 193

Družina: 281 961 673

rajova@zsklanovice.cz

sekretariat@zsklanovice.cz

Copyright © 2016, Masarykova ZŠ, Klánovice. | Nastavení cookie

Tvorba webu Confidence Digital