Masarykova ZŠ Klánovice Masarykova ZŠ Klánovice

  • O škole
    • Proč studovat u nás
    • Informace o škole a studiu
    • Přijímání žáků
    • Školní řád
    • Pedagogický sbor
    • Elektronická ŽK
    • Školní vzdělávací program
    • Školní poradenské pracoviště
    • Kariérové poradenství
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Dokumenty ke stažení
    • Balíček finanční úlevy ve školství
    • GDPR – Informace pro zpracování osobních údajů
    • Ochrana oznamovatelů
    • Prohlášení o přístupnosti
  • Novinky
  • Důležité termíny
  • Školní aktivity
    • Školní projekty a soutěže
    • Školní úspěchy našich žáků
    • Školní časopis – Šneknoviny
    • Fotoarchiv
    • Azylové centrum
    • Školní parlament
    • Školská rada
    • Projekty
    • Přednášky pro rodiče
    • Dětský smyčcový orchestr
    • Výroční zpráva
    • Naši partneři
  • Rozvrhy
  • Kontakty
  • Formuláře

Proč studovat u nás

Domů Proč studovat u nás
  • Otevřená komunikace s rodiči
  • Přátelské školní klima
  • Moderní vyučovací metody
  • Volitelné předměty a jazyky
  • PED program
  • Matematika podle Dr. Hejného
Názory rodičů našich žáků nás skutečně zajímají. Pouze oboustranně otevřená komunikace může omezit různá nedorozumění. Každý názor rodičů vyslechneme a seriózně se jím zabýváme. To samozřejmě neznamená, že každému vyhovíme – za výchovně vzdělávací proces je odpovědná škola, rozhodování bude tedy vždy na straně učitelů a vedení školy! Žádný podnět či připomínku ale nenecháme bez odpovědi či reakce.
Hlavním cílem školy je a vždy musí být vzdělávání. Naším nejdůležitějším cílem je tedy bez diskuse poskytnout dětem maximum znalostí a vědomostí. Není nám ale jedno, v jakém se to děje prostředí a jak se děti cítí. Škola není jenom nějaká “příprava na život”, škola je plnohodnotnou součástí života. Děti tráví ve škole poměrně dlouhé a důležité období a naším přáním je, aby se přitom cítily co nejlépe a co nejpřirozeněji, aby se co nejméně nudily. Zároveň ale odmítáme ty systémy, které na děti nevznášejí vůbec žádné nároky. Ke vzdělání přece samozřejmě patří také cvičení vůle nebo rozvoj ohleduplnosti k druhým…
Náš vzdělávací program především na prvním, ale částečně i na druhém stupni vychází z programu “Začít spolu”, který patřil v 90. letech k avantgardním vzdělávacím systémům nejen v českém školství. Zcela samozřejmě a v adekvátní míře využíváme kooperativní metody, projekty, kritické myšlení atd. Snažíme se držet krok i s vývojem moderní techniky. Ve všech třídách jsou interaktivní tabule a připojení na Internet, konstantně vylepšujeme vybavení školy výpočetní a v poslední době i laboratorní technikou. Zároveň máme na paměti, že technika je výborný sluha, ale velmi zlý pán, a že nic nenahradí přímou komunikaci ve skupině.
V květnu si žáci 5. – 8. ročníku vybírají volitelné předměty pro další školní rok. Jde o velmi důležitý krok, proto vyžadujeme spolupráci rodičů. K lepší orientaci v systému volitelných předmětů by měl napomoci tento článek.

Volitelné předměty se vybírají vždy na jeden školní rok. U některých se sice předpokládá, že je žáci budou navštěvovat po celé čtyři roky (např. další cizí jazyk), ale v praxi se lze po kterémkoli ročníku odhlásit. Ve vyjímečných případech lze požádat o změnu volitelného předmětu dokonce i v pololetí.

Volitelné předměty umožňují žákovi částečně přizpůsobit své studium svým zájmům a prioritám. Počet hodin v ročníku je pevně stanoven. V zásadě lze zvolit dvě cesty – buď cestu „nejmenšího odporu“, tedy vybírat si nejlehčí předměty, které žáka tolik nezatíží, nebo vycházet ze zájmů a potřeb žáka, což jednoznačně doporučujeme.
Především zájemci o studium na gymnáziu a náročných středních školách by neměli opomíjet tzv. „semináře“. Některá náročnější témata z českého jazyka nebo matematiky, která se objevují v přijímacích zkouškách na gymnázia a jsou nutná ke zvládnutí gymnaziálního studia, jsou obsažena pouze v těchto seminářích! V případě těchto předmětů důrazně prosíme rodiče budoucích gymnazistů, aby nepodlehli pohodlnosti svých potomků a na tyto předměty je v jejich zájmu přihlásili.

Volitelné předměty lze rozdělit podle několika hledisek. Podle zaměření je dělíme na:
1. studijní (další cizí jazyk, konverzace v Aj, semináře z češtiny a matematiky, informatika)
2. umělecké (ateliér, dramatická výchova, digitální foto a video)
3. praktické (sportovní výchova, přírodovědná praktika, chemická praktika, historická praktika)

Podle délky studia se dělí na:
1. Dlouhodobé – navazující. Předpokládá se docházka po několik následujících let, obvykle 6. – 9. nebo 7. – 9. (např. další cizí jazyk)
2. Jednoleté – lze je studovat pouze jeden rok, pak už ne (např. digitální foto a video lze studovat buď v sedmém, nebo devátém ročníku)
3. Neomezené – lze je studovat libovolný počet let podle nabídky a potřeby, třeba i rok vynechat a opět se přihlásit (např. ateliér).

Celý systém přibližuje následující tabulka:

Ročník hodin VP nabídka VP v ročníku
6. 3 další cizí jazyk (na výběr: německý, španělský(2), francouzský(2), anglický(1), ruský(2)), přírodovědná praktika, sportovní výchova, informatika, dramatická výchova
7. 2 další cizí jazyk(3), přírodovědná praktika, sportovní výchova, digitální foto a video(4), dramatická výchova
8. 3 další cizí jazyk(5), přírodovědná praktika, sportovní výchova, ateliér, dramatická výchova, seminář z Čj a M(6)
9. 5 další cizí jazyk(5), konverzace v Aj, přírodovědná praktika, sportovní výchova, digitální foto a video(4), ateliér, chemická praktika, historická praktika, seminář z Čj(7), seminář z M(7)

Poznámky:
(1)Pouze pro žáky s prvním cizím jazykem německým
(2)Otevřeme v případě zájmu alespoň 9 žáků
(3)Začátečníci i pokročilí
(4)Lze studovat pouze 1x za studium
(5)Pouze pokročilí
(6)Hodina týdně, střídá se Čj a M
(7)Každý týden hodina Čj a hodina M, lze i jednotlivě

Od školního roku 2013/14 je z nařízení MŠMT povinná výuka dalšího cizího jazyka v celkové časové dotaci nejméně 6 hodin týdně za celý druhý stupeň. Pro náš systém to znamená tu změnu, že v některých ročnících je volba dalšího cizího jazyka v rozsahu 2 hodin týdně povinná, takže na další volitelné předměty zbývá méně hodin. Jinak platí vše tak, jak to popisuje tento článek. V přechodném období školních roků 2013 – 15 může být v některých ročnících dotace dalšího cizího jazyka i tříhodinová. Od školního roku 2014/15 jsme zavedli povinný další cizí jazyk už od šesté třídy s dotací dvě hodiny týdně. Pro současné šesťáky tak už v 9. ročníku nebude povinný, nýbrž pouze volitelný. Toto opatření jsme zavedli proto, abychom v budoucnu mohli hodiny dalšího cizího jazyka včlenit do dopolední výuky, což v našem dosavadním systému, kdy všichni žáci nezačínali ve stejném ročníku, nešlo (někteří žáci by měli dopoledne „okna“, což je na ZŠ nepřípustné).

Kromě volitelných předmětů lze ještě v 1. až 9. ročníku studovat nepovinný předmět Náboženství. Tento předmět se do počtu hodin volitelných předmětů nepočítá.

V případě nejasností či dotazů se na nás obraťte telefonicky či mailem.

Spolupráce s PedAcademy

Ve školním roce 2024/25 budeme otevírat 3 rovnocenné první třídy – A, B a C. Ve všech těchto třídách po dohodě s PedAcademy bude nabízen program výuky angličtiny s rodilým mluvčím formou odpolední výuky v časovém rozsahu 2×2 hodiny týdně.

Systém odpolední výuky angličtiny s rodilým mluvčím má PedAcademy odzkoušený a je prokázáno, že děti dosahují v angličtině stejných výsledků jako při systému bilingvní výuky v hodinách. V tomto případě je pouze oddělena výuka standardních předmětů od výuky angličtiny. Stejně jako dosud by PedAcademy připravovala žáky na zkoušky Cambridge Assessment English.

Ve všech současných již existujících bilingvních třídách C bude PED program realizován podle původní dohody o spolupráci do 5. ročníku včetně.

PED program

V osmi z deseti tříd na 1. stupni se naši žáci učí matematiku z učebnic Fraus. Tyto učebnice jsou vnímány trochu kontroverzně – mají nadšené stoupence i zarputilé odpůrce. Jednou z hlavních výhrad je fakt, že rodiče mnoha úlohám prostě nerozumí. Když chtějí pomoci dětem s úkolem, občas narazí na problém, který neumějí vyřešit. Proto jsme se rozhodli umístit na našich stránkách jednoduchou pomůcku, ve které se pokusíme vysvětlit některé obecně neznámé pojmy, metody a postupy.

Ty “problematické” úlohy vycházejí z určitých matematických prostředí. Ke každému prostředí zde uvádíme vysvětlující komentář, který Vám pomůže lépe pochopit konkrétní úlohy. Když si tedy nebudete vědět rady s úkolem Vašeho dítěte a ANI ONO SAMO Vám nedokáže poradit (zkuste se totiž opravdu nejdříve zeptat jeho!), pokuste se najít odpověď v tomto článku.
Upozornění: Tento článek je určen především rodičům, je psaný “dospělým” pohledem. Pro děti, hlavně v nižších ročnících (1-3), by si svět těchto učebnic měl uchovat svůj tajemný, pohádkový náboj. Prosíme, neprozrazujte jim suché matematické pozadí některých prostředí, dokud na to nepřijdou samy. Děkujeme.

Pokud Vám ani tento článek nepomůže, neváhejte nás kontaktovat. Informace o tomto systému výuky najdete i na stránkách H-MAT.

Zvířátka dědy Lesoně seznamují děti se zákonitostmi řešení rovnic. Pod zvířátky si můžete představit čísla: myš=1, kočka=2, husa=3, pes=4, koza=5, beran=6, kráva=10 a kůň=20. Tzv. maska (barevné kolečko) představuje neznámou, tedy např. x. Tři stejná kolečka jsou 3x. Kolečka různých barev představují různé neznámé (např. x a y).

Biland je vlastně dvojková soustava. Groše jsou mocniny čísla 2, tedy Ag=1, Bg=2, Cg=4, Dg=8, Eg=16… (každý groš je dvojnásobkem předchozího).
(Video: děti vysvětlují hodnoty grošů.)

Každé přirozené číslo můžete vyjádřit tak, že každý typ groše použijete nejvýše jednou, tedy 1x nebo 0x. Ve dvojkové soustavě (neboli “bilandském zápise”) pak číslo napíšete tak, že na místě “jednotek” je počet Agrošů, na místě “desítek” počet Bgrošů (dvojek), na místě “stovek” počet Cgrošů (čtyřek) atd.
Příklady:
1 je v Bilandu Ag neboli 1
2 je v Bilandu Bg neboli 10
3 je Bg + Ag neboli 11
4 je Cg neboli 100
5 je Cg + Ag neboli 101 (1×4 + 0x2 + 1×1)
třeba 30 je Eg + Dg + Cg + Bg neboli 11110 (1×16 + 1×8 + 1×4 + 1×2 + 0x1) atd.

Součtové trojúhelníky – platí základní pravidlo: každé číslo je součtem dvou čísel, ležících nad ním. Ačkoli nám někdy pomůže přemýšlení, vůbec nevadí, když děti řeší těžší úlohy metodou pokus-omyl. Alespoň si procvičí sčítání a odčítání.
Ukázka: (řešení: zleva 38, 62, 39)

Násobilkové obdélníky mají 4 políčka v rozích a 4 ve středech stran. Do políček se doplňují čísla tak, aby číslo ve středu strany (ve “středovém poli”) bylo vždy součinem dvou čísel v rozích, mezi nimiž leží. Děti si tak procvičují násobení a dělení. Součet čtyř čísel ve středových polích někdy značíme s a píšeme ho dovnitř obdélníku.

Ukázka: (řešení: vlevo nahoře je 7 atd.)

Indické násobení je vlastně jen trochu pozměněné klasické písemné násobení. Popíše se o něco více papíru, ale zase si toho musíme méně pamatovat. Zde je instruktáž:
http://www.youtube.com/watch?v=DjfXckSo8Lc

Mají-li (ve vyšších ročnících) oba činitelé dvě a více cifer, postupuje se stejným způsobem jako na videu, druhého činitele (vpravo) zapíšeme shora dolů, tedy jednotky pod desítky.

“Sousedé” se říká úlohám následujícího typu:
Doplň tak, aby byl součet tří sousedních čísel 10 a součet všech pěti čísel 15.

Princip řešení: aby byl součet tří sousedních čísel vždy stejný (v tomto případě 10), musí se vlastně stále opakovat stejná trojice čísel. Celkový součet (15) pak způsobí, že úloha má jen jedno řešení. Když totiž kolem čísla 4 doplním dvě čísla do součtu 10, musí součet zbylých dvou prázdných políček být 15-10=5. V posledním políčku přitom bude určitě číslo 4 (opakuje se po 3 polích), tedy vlevo od něj musím doplnit číslo 1. Doprostřed pak musí přijít jedině číslo 5 (4+1+5=10). Celé řešení tedy je: 1,4,5,1,4. Ideálně by děti na tuto strategii měly přijít samy, do té doby používají metodu pokus-omyl.

Autobus jsou úlohy, ve kterých děti doplňují do tabulky chybějící údaje o tom, kolik lidí vystoupilo a nastoupilo na jednotlivých zastávkách a kolik jich tedy mezi zastávkami jelo v autobuse (ve vyšších ročnících jsou cestující ještě rozděleni na muže a ženy). Obecná strategie pro tyto úlohy zřejmě neexistuje, je třeba prostě použít “selský rozum”. Spíš než počítání procvičují “autobusy” logické myšlení a schopnost orientovat se v datech.

“Hadi” jsou úlohy na procvičování matematických operací sčítání, odčítání, později i násobení a dělení, například:

Přepis tohoto hada by vypadal takto:
1 + 5 = 6, 6 . 4 = 24, 24 – 2 = 22, 22 : 11 = 2, 2 + 7 = 9
Šipka vždy znamená jednu z výše uvedených matematických operací. Konkrétní operace se píše do modrého kroužku nad šipku, výsledky do kroužků žlutých. Pokud šipka míří vlevo místo vpravo, znamená operaci inverzní, tedy třeba odčítání místo sčítání nebo dělení místo násobení a naopak.
Pokud v modrých kroužcích nejsou uvedena znaménka (jsou tam pouze čísla), znamená šipka doprava sčítání a doleva odčítání.

Slavětínská 200/46,
Praha 9 – Klánovice, 190 14

Škola: 281 962 193

Družina: 281 961 673

rajova@zsklanovice.cz

sekretariat@zsklanovice.cz

Copyright © 2016, Masarykova ZŠ, Klánovice. | Nastavení cookie

Tvorba webu Confidence Digital