Masarykova ZŠ Klánovice Masarykova ZŠ Klánovice

  • O škole
    • Proč studovat u nás
    • Informace o škole a studiu
    • Přijímání žáků
    • Školní řád
    • Pedagogický sbor
    • Elektronická ŽK
    • Školní vzdělávací program
    • Školní poradenské pracoviště
    • Kariérové poradenství
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Dokumenty ke stažení
    • Balíček finanční úlevy ve školství
    • GDPR – Informace pro zpracování osobních údajů
    • Ochrana oznamovatelů
    • Prohlášení o přístupnosti
  • Novinky
  • Důležité termíny
  • Školní aktivity
    • Školní projekty a soutěže
    • Školní úspěchy našich žáků
    • Školní časopis – Šneknoviny
    • Fotoarchiv
    • Azylové centrum
    • Školní parlament
    • Školská rada
    • Projekty
    • Přednášky pro rodiče
    • Dětský smyčcový orchestr
    • Výroční zpráva
    • Naši partneři
  • Rozvrhy
  • Kontakty
  • Formuláře

Školní parlament

Domů Školní parlament
  • Co je Školní parlament
  • Jak funguje Školní parlament
  • Proč máme Školní parlament
  • Co Školní parlament řeší
  • Členové Školního parlamentu
Jak prosadit vlastní názor ve společnosti, jak respektovat demokracii a vystupovat jako individualita, jak se nebát jednat ve jménu ostatních, jak získat důvěru kolektivu, jakou motivaci potřebuje člověk, aby si troufl být zvolen jako zástupce ostatních, jak zkusit být aktivnější ve směru svých přání, jak se naučit být bytostí, které nejsou lhostejné hodnoty, jako je svoboda, odvaha, cílevědomost, upřímnost a třeba také víra v sebe nebo samozřejmě i v ostatní.

Tyto a jiné podobné zajímavosti ze života běžného člověka v občanské společnosti je určitě dobré si vyzkoušet v trochu chráněném prostředí. U dětí k této sociální zkušenosti jistě v mnoha ohledech přispívá už sama školní výuka.

V naší klánovické ZŠ jsme se po vzoru jiných škol rozhodli jít ještě o kousek dále a znovu jsme založili Školní parlament. Měl by vždy být místem, které pomáhá spoluvytvářet milé, přátelské a vstřícné prostředí směrem ke všem aktivitám, které se školy týkají. Je zároveň institucí, kde se děti, žáci naší školy, mohou učit otevřeně komunikovat o všem, co se jen školní docházky může týkat. Jedná se především o podporu projektů, řešení individuálních, třídních nebo někdy i celoškolních komplikací, nových nápadů nebo zajímavých cílů.
Věřím, že Školní parlament je jednou z dalších možností, jak podpořit aktivitu našich dětí a za laskavého přispění učitelů a vedení školy realizovat jeden ze základních předpokladů vzdělání a tím je skutečný zájem o sebevzdělávání.

Za Školní parlament
Mgr. Denisa Mikelová

Do žákovského parlamentu jsou voleni vždy dva zástupci z každé třídy 5. – 9. ročníku.
Cílem školního parlamentu je vést naše žáky ke komunikaci o tom, co by ve škole chtěli vylepšit, změnit, jaké akce by rádi pro své spolužáky realizovali.
Žákovský parlament umožňuje žákům, aby se cítili spoluzodpovědní za chod školy a aktivně vytvářeli a měnili podmínky svého vzdělávání.
Členové žákovského parlamentu si všímají potřeb svých spolužáků, ptají se jich na jejich názory a ty posléze prezentují na zasedání parlamentu ostatním členům.
Zástupci parlamentu předkládají své nápady, postřehy a otázky učitelům, vedení školy i nepedagogickým pracovníkům školy.

koordinátor školního parlamentu – Mgr. Denisa Mikelová

Moc školního žákovského parlamentu je samozřejmě daleko menší než moc parlamentu skutečného. Ve vztahu k vedení školy připomíná spíše poradní sbor než skutečný zákonodárný orgán. Každý návrh školního parlamentu musí projednat pedagogická rada nebo širší vedení školy.

Přesto to není samoúčelný kroužek, kam si zvolení aktivní žáci chodí popovídat, případně postěžovat. Vedení školy zástupcům parlamentu naslouchá a seriózně se jimi zabývá, ostatně mu to nařizuje i §21 školského zákona. Všechna přání dětí splnit nelze, je třeba dodržovat zákony a také sledovat hlavní cíle školy. Pro nás je ale nesmírně cenné slyšet názory dětí a jejich pohled na věc. Děti se dívají na věci z jiného úhlu pohledu než dospělí a mají tak často nápad, který je opravdu funkční a dobrý.  

V minulosti třeba pedagogická rada na návrh školního parlamentu schválila opatření, podle kterého žáci nesmí psát víc než dvě desetiminutové nebo delší prověrky v jednom dni. A to přesto, že nám to přináší malé (ale skutečně jen malé) organizační potíže – museli jsme najít systém, jak se vzájemně informovat.

Dalším úspěšným počinem školního parlamentu byla v rámci programu „Participace 21“ stavba venkovní učebny. Žáci navrhovali různé projekty tak, aby se vešli do finančního limitu daného zřizovatelem školy, tedy úřadem MČ Praha 9 – Klánovice, hlasovali o nich a vítězný projekt realizovali.

Našly se samozřejmě i návrhy, které jsme z nejrůznějších důvodů neschválili. Ale přesto bylo jejich vznesení důležité. Všemi návrhy jsme se zabývali a diskutovali o nich. Už jen tato skutečnost přispívá významně ke zlepšování vztahů mezi učiteli a žáky.

Štěpánka Rajová, ředitelka školy, 25.11.2022

Co jsme zařídili či řešili v minulých letech – archiv zde.

Co řešíme v tomto školním roce:

1. schůze – září 2024

1. Domluva na čase, kdy se bude scházet parlament.
2. PR/marketing parlamentu.
3. Fotky parlamentu.
4. Články parlamentu.
5. Zeptat se třídy, co by chtěli změnit, vylepšit, řešit..
6. Zjistit témata na kalendář ve třídě.
7. Školní akce, popřemýšlet o nápadech.
8. Ekologická zahrádka na střeše/zelená střecha.
9. Problém otevírání při nultých hodinách.
10. Obnova tribun.
11. Přístřešek na druhé kolárně kvůli špatnému počasí.
12. U nástěnky pro parlament anonymní schránka na nápady: promyslet do příště, jak by mohla vypadat a jak by se tam mohla přidělat.
13. Hlasitější gong.
14. Vlastní zvonění na pátek.

2. schůze – listopad 2024

1. Nové nádobí v kuchyňce, zjistit co je potřeba, najít nádobí např. v Ikee a zjistit kolik by stálo dohromady.
2. Dořešit výměnu tribun s panem školníkem, aby to napsal do žádostí pro úřad.
3. Vyřešena střecha na druhou kolárnu (do prosince by měla být hotová).
4. K šachovému stolečku dát příručku, kde si děti můžou vzít figurky ke hře a zalaminovat ji.
5. Anonymní elektrická schránka/návrh na koš nebo schránku k nástěnce na nápady (načrtnout na papír).
6. Vymyslet název pro AI dotazník.
7. Vymyslet, jak by se mluvík AI mohl jmenovat.
8. Obnova sortimentu v bufetu.
9. Fotky k jídlům, poslat obrázky z minulého roku.

Koordinátor parlamentu:

Mgr. Denisa Mikelová (metodik prevence SPJ)

Členové parlamentu v aktuálním školním roce

5.A – Tereza Kováčová, Matěj Brýdl
5.B – Matouš Kolovrátek, Eliška Bartůňková
6.A – Laura Pavlová, Karolína Proroková, Mikuláš Slabý
6.B – Dominik Krob, Anna Maskalyuk
7.A – Viktorie Holcová, Lukáš Mužík
7.B – Jáchym Brýdl, Miloš Haken
8.A – Michal Khun, Barbora Půlpánová, Nela Vavříková
9.A – Josef Votava, Eliška Vacíková
9.B – Martin Jambor, Sofie Sedláčková

Skolni parlament 2024 1

Skolni parlament 2024 2

Členové v minulých letech – archiv zde.

 

Slavětínská 200/46,
Praha 9 – Klánovice, 190 14

Škola: 281 962 193

Družina: 281 961 673

rajova@zsklanovice.cz

sekretariat@zsklanovice.cz

Copyright © 2016, Masarykova ZŠ, Klánovice. | Nastavení cookie

Tvorba webu Confidence Digital