Masarykova ZŠ Klánovice Masarykova ZŠ Klánovice

  • O škole
    • Proč studovat u nás
    • Informace o škole a studiu
    • Přijímání žáků
    • Školní řád
    • Pedagogický sbor
    • Elektronická ŽK
    • Školní vzdělávací program
    • Školní poradenské pracoviště
    • Kariérové poradenství
    • Přijímací řízení na střední školy
    • Dokumenty ke stažení
    • GDPR – Informace pro zpracování osobních údajů
    • Prohlášení o přístupnosti
  • Novinky
  • Důležité termíny
  • Školní aktivity
    • Školní projekty a soutěže
    • Školní časopis
    • Třídy
    • Azylové centrum
    • Školská rada
    • Školní parlament
    • Dětský smyčcový orchestr
    • Výroční zpráva
    • Projekty
    • Naši partneři
    • Fotoarchiv
  • Rozvrhy
  • Kontakty

Školní parlament

Domů Školní parlament
  • Co je Školní parlament
  • Jak funguje Školní parlament
  • Proč máme Školní parlament
  • Co Školní parlament řeší
  • Členové Školního parlamentu
Jak prosadit vlastní názor ve společnosti, jak respektovat demokracii a vystupovat jako individualita, jak se nebát jednat ve jménu ostatních, jak získat důvěru kolektivu, jakou motivaci potřebuje člověk, aby si troufl být zvolen jako zástupce ostatních, jak zkusit být aktivnější ve směru svých přání, jak se naučit být bytostí, které nejsou lhostejné hodnoty, jako je svoboda, odvaha, cílevědomost, upřímnost a třeba také víra v sebe nebo samozřejmě i v ostatní.

Tyto a jiné podobné zajímavosti ze života běžného člověka v občanské společnosti je určitě dobré si vyzkoušet v trochu chráněném prostředí. U dětí k této sociální zkušenosti jistě v mnoha ohledech přispívá už sama školní výuka.

V naší klánovické ZŠ jsme se po vzoru jiných škol rozhodli jít ještě o kousek dále a znovu jsme založili Školní parlament. Měl by vždy být místem, které pomáhá spoluvytvářet milé, přátelské a vstřícné prostředí směrem ke všem aktivitám, které se školy týkají. Je zároveň institucí, kde se děti, žáci naší školy, mohou učit otevřeně komunikovat o všem, co se jen školní docházky může týkat. Jedná se především o podporu projektů, řešení individuálních, třídních nebo někdy i celoškolních komplikací, nových nápadů nebo zajímavých cílů.
Věřím, že Školní parlament je jednou z dalších možností, jak podpořit aktivitu našich dětí a za laskavého přispění učitelů a vedení školy realizovat jeden ze základních předpokladů vzdělání a tím je skutečný zájem o sebevzdělávání.

Za Školní parlament
Mgr. Denisa Mikelová

Do žákovského parlamentu jsou voleni vždy dva zástupci z každé třídy 5. – 9. ročníku.
Cílem školního parlamentu je vést naše žáky ke komunikaci o tom, co by ve škole chtěli vylepšit, změnit, jaké akce by rádi pro své spolužáky realizovali.
Žákovský parlament umožňuje žákům, aby se cítili spoluzodpovědní za chod školy a aktivně vytvářeli a měnili podmínky svého vzdělávání.
Členové žákovského parlamentu si všímají potřeb svých spolužáků, ptají se jich na jejich názory a ty posléze prezentují na zasedání parlamentu ostatním členům.
Zástupci parlamentu předkládají své nápady, postřehy a otázky učitelům, vedení školy i nepedagogickým pracovníkům školy.

koordinátor školního parlamentu – Mgr. Denisa Mikelová

Moc školního žákovského parlamentu je samozřejmě daleko menší než moc parlamentu skutečného. Ve vztahu k vedení školy připomíná spíše poradní sbor než skutečný zákonodárný orgán. Každý návrh školního parlamentu musí projednat pedagogická rada nebo širší vedení školy.

Přesto to není samoúčelný kroužek, kam si zvolení aktivní žáci chodí popovídat, případně postěžovat. Vedení školy zástupcům parlamentu naslouchá a seriózně se jimi zabývá, ostatně mu to nařizuje i §21 školského zákona. Všechna přání dětí splnit nelze, je třeba dodržovat zákony a také sledovat hlavní cíle školy. Pro nás je ale nesmírně cenné slyšet názory dětí a jejich pohled na věc. Děti se dívají na věci z jiného úhlu pohledu než dospělí a mají tak často nápad, který je opravdu funkční a dobrý.  

V minulosti třeba pedagogická rada na návrh školního parlamentu schválila opatření, podle kterého žáci nesmí psát víc než dvě desetiminutové nebo delší prověrky v jednom dni. A to přesto, že nám to přináší malé (ale skutečně jen malé) organizační potíže – museli jsme najít systém, jak se vzájemně informovat.

Dalším úspěšným počinem školního parlamentu byla v rámci programu „Participace 21“ stavba venkovní učebny. Žáci navrhovali různé projekty tak, aby se vešli do finančního limitu daného zřizovatelem školy, tedy úřadem MČ Praha 9 – Klánovice, hlasovali o nich a vítězný projekt realizovali.

Našly se samozřejmě i návrhy, které jsme z nejrůznějších důvodů neschválili. Ale přesto bylo jejich vznesení důležité. Všemi návrhy jsme se zabývali a diskutovali o nich. Už jen tato skutečnost přispívá významně ke zlepšování vztahů mezi učiteli a žáky.

Štěpánka Rajová, ředitelka školy, 25.11.2022

Co parlament aktuálně řeší

Fotografie jídel ve školní jídelně
Doplňování salátového baru
Zprovoznění druhé kolárny
Nové sítě do branek na fotbal
Nové síťky do basketbalových košů
Témata na kalendář
Zákaz fotoshopu při focení fotek na kalendář
Nabídka baget v bufetu
Každý týden moučník v jídelně
Zajímavé akce: oblečení na ruby, barevný den, učení obráceně, retro den, den s plyšákem, den bez batohů
Nápad na „únikovku“ pro celou školu na téma Klánovice
Nástěnka parlamentu
Stolek se šachovnicemi
Sezení na chodbu – nové gauče

Co školní parlament zařídil

–  uspořádal soutěž Klánovice mají talent
–  zorganizoval interaktivní přednášky od hasičů a prohlídku hasičské techniky
–  do školy zakoupil gauče na chodbu
–  na školní dvůr objednal několik dřevěných lavic a stolů pro venkovní výuku
–  zorganizoval zakoupení automatu – papíromatu – prodává potřebné školní pomůcky
–  každý rok vymýšlí témata na školní kalendáře
–  do školního řádu byla na jejich přičinění zanesena změna o zápisu testů do elektronické třídnice –  aby žáci nepsali více jak dva větší testy za den
–  pozval k nám na besedu významné hosty jako Matěj Ruppert či Radko Gudas
–  zapojil naši školu do charitativní sbírky oblečení pro potřebné
–  pro budování pozitivní atmosféry ve škole uspořádal barevný týden, plyšákový den, filmový den, teplákový den, den bez batohů
–  na Den Země vymyslel a zorganizoval pro celou školu úklid Klánovic a klánovického lesa (žáci nasbírali plný kontejner odpadu)

Koordinátor parlamentu:

Mgr. Denisa Mikelová (metodik prevence SPJ)

Členové parlamentu

5.A – Sofie Kmoníčková, Lukáš Mužík
5.B – Jana Voříšková, Štěpán Ludvík
5.C – Jan Balla, Lucie Labošová
6.A – Nela Vavříková, Svatošová Karolína, Michal Krejča
6.B – zatím nemá zvolené zástupce
7.A – David Krtek, Eliška Vacíková
7.B – Sofie Sedláčková, Jakub Kavka
8.A – Jan Vokřál, Ondřej Hordějčuk
8.B – Jakub Kusák, Kryštof Šupola
9.A – Norbert Joch, Klára Hruboňová
9.B – Jan Machalický

Články od členů parlamentu:

Lucie Labošová, 5.C
Nela Vavříková, 6.A

Slavětínská 200/46,
Praha 9 – Klánovice, 190 14

Škola: 281 962 193

Družina: 281 961 673

rajova@zsklanovice.cz

venkrbcova@zsklanovice.cz

Copyright © 2016, Masarykova ZŠ, Klánovice. | Nastavení cookie

Tvorba webu Confidence Digital